Hälleforsterrängen

Idag var det dags för årets andra löpartävling för min del. Det var hemma tävlingen Hälleforsterrängen som stod på schemat. En tävling på 10 km välkuperade banor.
Efter knappa 40 minuters plågande tog jag mig i mål på en 5:e plats. Under loppet höll jag en jämnare fart än vad jag brukar, hoppade över rusningen på 1 km idag. Jag är nöjd med loppet med tanke på att jag ännu inte sprungit ett enda löpintervallpass och att jag klarade 40 minutersgränsen på den tuffa banan.

Kolla in länken för resultat http://www.hellefors.se/forening/hlk/

Under eftermiddagen har jag suttit och legat framför tv'n med massa motorsport från Monaco och Karlskoga som underhållning. Snart blir det grillning, känner lukten ända in nu. Sen blir det Robinson, sen vet jag inte vad kvällen kommer att erbjuda mer.

Rally

Idag var jag iväg på rally här på hemmaplan i Hällefors. Det var första rallytävlingen på länge för min del. Måste komma ut oftare och titta på rally. Fick iallafall se det värsta och mest idiotiska hoppet någonsin, det var både högt och långt. Tyvärr slutade det med ambulans...
Dagen ute i Sången blev lång, från 11 till 18 var jag där med farsan och syrran. Sen när vi kom hem hade morsan fixat maten.

Efter maten drog jag upp och körde styrka i gymmet. Det fick bli dagens träning.

Mot fastlandet

Nu sitter jag på båten på väg hem från Gotland. Blev att kliva upp 06:30 imorse för att packa ner lakanen i väskan som i övrigt var packad. Vi drog från boendet vid 7 tiden.

Sen tror jag att jag drar hem till Hällefors ikväll när vi kommit till Mora och jag har packat om... Men än är det inte bestämt.

Gotland - tisdag

Idag var det sista dagen på lägret. Vi skulle cykla på förmiddagen var det tänkt, men det blev 2 timmar rullskidor istället. Sen under eftermiddagen spelade vi beachvolleyboll och fotboll. Blev seger idag också, fast med andra lag.

Kvällen avslutades med grillning, det blev potatissallad och någon fläskbit. Sen drog vi in till centrum och inhandlade resgodis inför hemresan imorgon.

Gotland - måndag

Idag var det ett crosspass med cykel - rullskidor - löpning. Vi inledde med dryga 3 mil cykel på en timme. Sen blev det rullskidor i en timme till och vi avslutade med 25 minuter löpning. I slutet av cykeldelen började det regna och fortsatte under resten av dagen.

Efter dagens lunch som var pizza, på samma ställe som vi käkade hamburgare igår, drog vi upp till Lummelundagrottan och kikade. Trodde faktiskt att grottan skulle vara större. Så det var en lite besvikelse, men det var häftigt ändå. Efter utflykten åkte vi ner till Visby för att fika och gå på stan. Men vädret var inte det roligast.

Ikväll har jag haft kökstjänsten och nu sitter jag bara och laddar för en omgång Plump.

Lummelundagrottan

Gotland - söndag

Idag vaknade jag och hade hög vilopuls. Men var med på morgonsporten och sen efter frukost kollade jag pulsen igen. Så det blev vila på förmiddagen, så då sov jag och kollade tv. Sen blev det lunch på ett gatukök här i Klintehamn.
Vid 15:30 ver det dags för eftermiddagspasset som var bollsport baserat. Så nu var jag med på banan igen. Vi inledde med brännboll i 30 minuter. Efter det blev det beachvolleyboll och avslutade med fotboll. 3-kampen slutade med 3-0 i segrar till mitt lag.

Gotland - lördag

Idag har vi avverkat 1½ dag på träningslägret här på Gotland. Igår när vi kom hit och hade checkat in på rummen som inte alls är stora drog vi ut på en cykelpass som blev 1:30. Bara för att få trampa ur benen efter en lång resdag.

Idag körde jag, Edvin och Staffan en tur på 9,5 mil, från boendet i Klintehamn upp till Visby och en bit till. Sen när vi kom tillbaka till Visby stannade vi och tog en liten fikarast på en restaurang inne i Visby. Där var risken för punktering ganska stor med tanke på all gatsten. Men med ungefär 1 mil kvar hade jag ordentligt med syra i benen och var tokstum. Så sista biten var ett helvete. Men efter mat och vila var jag fit for fight för ett intervallpass på rullskidor. Det blev 30 minuter 15x15 stakning i grymt väder.

Nu ikväll har det inte gjort alls så många knop efter maten. Jag har mest suttit och slösurfat med laptopen.

Under pausen i Visby

Mot Gotland

Just nu sitter jag på färjan övet till Gotland. Vi drog ifrån Mora vid 4:30 imorse, så vid 4 var jag uppe på benen. Lite smått trött kan jag erkänna. Så när jag tagit plats i bussen blev det fram med mp3-spelaren och kudden. Slog upp ögonen vid första pisspausen vid 7 tiden...

Vi var ju i tid till färjan med råge. Tror vi va här nästan 2 timmar innan avfärd. Så nu har vi inspekterat hamnen i Nynäshamn. Men tyvärr hade den inte så mycket att erbjuda.

När vi har kommit över blir det upp på cykeln direkt för att köra lägrets första pass. Får se vad det blir för väg ner till Klintehamn där vi ska bo.

Relax

Onsdagen blev en riktig relaxdag. Inledde dagen med en sovmorgon för att sedan efter lunchen dra till skolan och trampa runt lite på motionscykeln innan det var dags för streching och avslappning. Rikitgt skönt att ligga där på golvet och låta tankarna sväva iväg. Sen blev det bastubad också, så återhämtningen ska bli så bra som möjligt.

När jag kom hem från skolan blev det tv tittande innan jag tog och pluggade lite. Kvällen avslutades med en film

Orientering

Idag på träningen var det orientering som gällde. Linus skulle hålla en lektion i hur det ska gå till när man orienterar. Så först inledde vi med lite teori och sen drog vi vidare till Hemus. Där var det dags för uppvärming och sen skulle vi träna på att vända kartan rätt vi vändningar . Efter det drog vi vidare till skidlekplatsen och där var det kartteckensstafett, upp och ner i grusgropen. Men mitt lag hade tagit fel lapp en gång och blev klara allt för tidigt. Så det var bara att börja om tävlingen från början. Men det spelade ingenroll, för vi vann igen. Men inte lika överlägset denna gång ;) Blev lite jobbigt att springa upp och ner i den där lösa sanden efter några vändor.

När vi var klara där var det dags för ännu en övning innan den riktiga orienteringen. Nu skulle vi köra stjärorientering och hela tiden utgå från pumphuset nere på stadion när vi skulle leta reda på fem kontroller. Var lite trött i benen efter alla tidigare ruscher. Men sen var det äntligen dags för den riktiga orienteringen som kunde liknas med en tävling. Vi fick kartan 1 minut innan start och startade med 1 minuts mellanrum. För min del gick orientering så gott som prickfritt från start till mål. Så jag spikade alla utom en kontroll, men den såg jag direkt så det var lungt.

Man kanske ska ta och springa någon tävling under sommaren. Får nog bli någon träningstävling hemma iallafall.

Mora

Nu är jag tillbaka i Mora efter helgen. Sitter och kollar på hockey-finalen, ryssarna gjorde precis 2-1. Får se om jag orkar kolla klart på matchen. För är ganska trött efter helgen nu. Så skulle inte va fel att sova känner jag ;)

Så man är pigg på morgondagens träningar...

LedarCampen 2009

I fredags kl 19:00 började Folksams LedarCamp för unga ledare. Det var jag och Kim som var iväg från skidklubben då vi hade fått stipendie av Folksam till Ledarcampen... När vi kom dit fick vi oss lite material som vi skulle behöva under helgen. Sen fick vi lite info om Folksam som försäkringsbolag. Efter det var det tipspromenad och grillning, tyvärr började det regna. Så efter alla käka drog de flesta hem till sina stugor, vilket var lite synd.

Men sen på lördagmorgon var det lite morgonaktiviteter innan frukost. Det var för att vi skulle lära känna varandra och komma igång innan frullen. Sen var det gruppaktiviteter fram till lunch. Två föreläsningar och en utomhusaktivitet. Lekarna ute var riktigt roliga. Vi körde löpning med bungy-rep och skulle se vilket lag som kom längst. Men de var en ordentlig rekyl i bandet så jag slog omkull mig rätt bra och drog upp lite av min nackskada, för har varit lite stel sen igår eftermiddag.

Efter lunchen var det föreläsning av Martin Bengtsson som har skrivit boken "I Skuggan av San Siro - från proffsdröm till mardröm". Han hade en riktigt intressant berättelse som han berättade. Så får ni chansen ska ni gå på en föreläsning av han.
Sen blev det fika och efter det var det dags för ytterligare en föreläsning. Nu av Jim Thuresson och handlade om "Positivt ledarskap". En rikitgt rolig föreläsare som lyckades hålla intresset uppe under hela tiden. Han hade riktigt bra och roliga exempel hela tiden. Så han föredrar jag också att ni går på om ni får chansen. Inte bara som ledare, utan även som privatperson eller idrottare.

Under kvällen var det fest med diverse aktiviteter, framträdanden av varje distrikt var ett måste i distriktskampen. Sen fick man smöra för juryn om man ville. Men vi Örebroare var inte så bra i tävlingen och slutade 4:a av 4:a! Men vinner man inte så kan man lika gärna bli sist. Sen var det dags för underhållningen och det var ett liveband som spelade medans vi ledare dansade loss.

Imorse var man lite lagom trött efter gårdagskvällen som blev ganska lång. Men kul hade vi så det var inga problem. Så vi började städa stugan lite innan det var dags för frukost. Sen var det bara att fortsätta att städa innan vi skulle på helgens sista föreläsning. Nu handlade det om hur man bemöter besvärliga idrottsföräldrar. Sen var det bara lunch och slut kvar!

Helgen har varit kanon och jag har haft riktigt kul!
Tacka alla deltagare och ledare!

Mellanlandning

Igår så var det friluftsdag på skolan under förmiddagen. Då blev det till att paddla kajak igen:) Sen under eftermiddagen hade vi dagsverket, så då lyckades jag, Johan, Terje hamna på ett jobb och fick borsta ett hus. Efter det var det bara att dra hem snabbt till lägenheten och kasta ner lite kläder i väskan. För sen skulle jag åka hem till Hällefors och det var träning kl 18:00 med Löparklubben som gällde. Det blev en runda på milbanan med lite fartökningar när någon drog upp tempot ibland. Sen var det bara hem och äta för att sen dra vidare till Johan och spela plumb med Johan, Pernilla och Kim. Tyvärr gick det inte lika bra för mig i plumpspelandet som det gjorde för Tre Kronor mot Tjeckien.

Idag är det styrketräning och förhoppningsvis biltvätt som gäller innan jag och Kim drar till Ånnaboda för att vara där hela helgen på en LedarCamp.

Men nu ska jag ta och äta frukost för att sen dra upp till gymmet :)

Tjipp tjipp!

Triathlon

Idag var det dags för säsongens första triathlonpass a´la Minatti. Först var det cykling runt Sollerön för att sedan byta om och springa 40 minuter i Vinässkogen innan vi skulle trampa tillbaka till skolan för att fram med kajakerna och ut o paddla. Så idag fick jag ihop 2.30 i träningsdagboken.

Efter lunchen somnade jag framför tv´n en stund och sen tog jag tag i pluggandet. Nu sitter jag o ritar en 2 våningshus i Cad. Så nu får man in med fönster, dörrar och trappor :) Det fick vi inte gå igenom på förra uppgiften, då var det bara väggar.

Inte har jag fått tag på nå sommarjobb heller, så måste jaga vidare nu. Annars blir det till att ha yrket skidproffs under sommaren. Vilket inte låter helt fel det heller :) Men det blir dåligt med inkomst under sommarn, tyvärr!

Nu har jag ritat färdigt för idag och nu blir det bingen!

G´natt!

Träning och böcker

Idag blev det ingen löpning för mig, utan jag hoppade på en cykel i gymmet och trampade runt i 1 timme. Måste nog ta det lite lugnt med löpningen så att det inte blir värre i hälen. Skulle haft tag på en salva som jag använde förut, men tror nästan den är receptbelagd. Så får se hur jag ska komma åt den ;)

Sen på teorin snackade vi lite om hur vi ska lägga upp våra träningar som vi ska hålla i inför de övriga i gruppen. Kan nog bli lite intressant när vissa ska instruera i sporter de inte pysslat med någongång:)

På maxstyrkan fick vi först lov att bära ut massa kartonger med böcker för att vi skulle få plats där inne. Så det blev en full släpkärra med böcker. Passade även på att ta några böcker med lite halvroliga titlar. Så nu har jag böcker för resten av livet, tog nämligen hela 5 st. Det är grymt mycket böcker för mig som inte läser mer en tidningar vanligtvis.

Men ikväll blir det nog till att ta tag i bygg-CAD kursen jag läser. Måste sätta mig in i Archi-CAD så jag kan göra den där villan som ska lämnas in.

Chap!

Nyår, premiär och träningsvärk

Ja nu var det riktigt länge sedan jag bloggade här. Så nu får det bli skärpning och en update!

Det har hunnit med en hel del sen jag bloggade under påskveckan. Istället för tävling och avslutning i Bruksvallarna slutade den veckan med tävlingspremiär i löpning, det var terräng-DM i Glanshammar som gällde. Med riktigt dåliga förberedelser tog jag mig runt banan på en skaplig tid och slog mig in i laget i lagtävlingen, så jag hade alltså 3:e tid i klubben.

Sen har jag hunnit avverka ytterligare ett nyår, nu var det skidåkarnas nya träningsår som började v.17. Sista veckan jag åkte skidor för den här säsongen, det var uppe i Grönklitt som skaren bar oss fram mellan träd och buskar. Under torsdagen den veckan var det dags för en premiär igen, cykelpremiären. Måste trampa igång benen inför Gotland nästa vecka. Men det finns ju en anledning till varför det finns bilar ;)

Under den här veckan på skolan har det varit löpning, cykel, bollsporter och maxstyrka som har stått på schemat. I lördags blev det vilodag för Berggren och jag hade sett att det skulle vara folkrace i Mora och skotertävling i Gesunda under dagen. Så självklart fanns jag på plats, var riktigt länge sen jag var på folkrace. Helt klart blev man sugen att börja köra igen :) Sen var jag upp på berget (Gesunda). Där var det mycket folk och action, men under finalomgången skedde det en olycka som ni säkert hört talas om på nyheterna. Så de fick avbryta tävlingen. Själv stod jag på olycksplatsen en stund direkt efter jag kom till berget, men kände att här är det inte så säkert att stå. Vad rätt jag fick! Tyvärr! Själv stod jag längre upp i backen när den inträffade.

Igår var det dags för ytterligare en premiär, rullskidorna! Men jag glömde hanskarna och tejpen på handtaget hade inte satt sig ordentligt. Så den rullade ihop sig och gav mig ett köttsår i vänsterhanden, som svider till ordentligt ibland.

Idag var det stegringsdistans från Oxberg mot Mora. Men det fanns möjlighet att kliva av efter vägen när man kände för det. Jag och alla utom Linus som klev av tidigare sprang till Eldris. Tror jag dragit på mig en hälsporre, så nu är det inlägg i skorna som gäller både på och utanför träningen.